شب آفتابی
علمی / فرهنگی / هنری
درباره وبلاگ


این وبلاگ سعی بر این دارد تا محیطی علمی فرهنگی و اجتماعی برای افراد از همه قشر و از هر رده فراهم سازد . به امید اینکه مورد پسندتان واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
دو شنبه 12 / 6 / 1390برچسب:, :: 4:53 ::  نويسنده : MOHAMMAD

خونخوار آفریقایی، موش می‌خورد!

این قورباغه آفریقایی هنگام گرسنگی حتی به گاو نر هم رحم نمی كند.

این دوزیست گوشتخوار رفتاری شبیه به پستانداران شكارچی را دارد و برای به دست آوردن شكار خود قادر است تا 4متر بپرد. به گفته محققان دندان‌های این جانور ریز و برنده بوده و وقتی در بدن شكار فرو می روند حسی مانند خرده شیشه را تداعی می كند.

قورباغه ها معمولا از حشرات و جانوران ریزی که بدن آنها از ماهیچه های گوشتی تشکیل نشده است، تغذیه می کنند.

پژوهشگران تغییر ذائقه این حیوانات را ناشی از تغییرات ژنتیكی آنها می‌دانند و معتقدند هنگام گرسنگی این دوزیست‌ها بسیار خطرناک می‌شوند.

البته موشی كه در دهان این قورباغه قرار گرفته است شوكه شده و قبل از بلعیده شدن خفه می‌شود. در صورتی كه شكار برای معده قورباغه بزرگ باشد این جانور می تواند موجود بلعیده شده را برگرداند و در دفعات بعدی آن را ببلعد.

برخلاف سایر دوزیستان این قورباغه بعد از تخم ریزی، از تخم های خود مراقبت می كند.

 این دوزیست، خونخوار آفریقایی نام گرفته است و می تواند تا وزن 2 كیلوگرم و قد 24 سانتی متر رشد كند.

این قورباغه می تواند پرنده، عقرب و حتی سایر قورباغه های کوچکتر را نیز بخورد

دو شنبه 12 / 6 / 1390برچسب:, :: 2:21 ::  نويسنده : MOHAMMAD

این قورباغه قور قور نمی کند

آنتن ناریدا ( Antennariidae ) یکی از اکتشافات جدید دانشمندان است. این ماهی در آبهای جزیره آمبون در شرق اندونزی کشف شده است.

این قورباغه قور قور نمی کند
این قورباغه قور قور نمی کند

ماهی های شگفت انگیزی  که به قورباغه ها شباهت زیادی دارند. طول بدن آن ها از ۳ تا ۴۰ سانتی متر است. شکل بدن آن ها کروی است و باله های پامانندی دارند که با آن ها می توانند از صخره ها، سنگ ها و تپه های مرجانی بالا بروند.

رنگ بدن این ماهی ها گوناگون است. هم چنین، می توانند رنگ خود را تغییر دهند و به رنگ مکانی که بر روی آن قرار گرفته اند در بیایند.

این قورباغه قور قور نمی کند
این قورباغه قور قور نمی کند

به همین دلیل، بیش تر از جایی که بر آن قرار گرفته اند شناسایی نمی شوند. بنابراین، نه تنها از دید شکارچیان خود، بلکه گاهی از دید ماهی شناسان نیز پنهان می مانند.

با اینکه این ماهی ها می توانند به وسیله ی بال هایشان شنا کنند، اما بیشتر راه می روند و می خزند و بر روی گیاهان معلق ثابت می مانند. بیشتر مواقع به صورت قسمتی از یک سنگ و یا تکه ای گیاه به نظر می رسند. هنگام بروز خطر به جای فرار مدتی بدون حرکت و ساکن در نقطه ای می نشینند.

این قورباغه قور قور نمی کند
این قورباغه قور قور نمی کند

معمولا شب ها به صید طعمه رفته و دارای دهانی بزرگ و اشتهای زیادی هستند. گاهی ممکن است ماهی های هم قد خود را در معده گشاد شونده ی خود جای دهند. برای صید طعمه به آرامی در گوشه ای منتظر مانده و از خاصیت استتار خود استفاده می کنند. این ماهی برای شکار خود طعمه می گذارد به صورتی که برای جذب طعمه در محدوده ی صید آن، یکی از شعاع های باله ی پشتی خود را به صورت قلاب ماهی گیری در می آورد که در انتهای آن زائده ای به شکل طعمه قرار دارد. اگر ماهی جذب طعمه شده و به آن نزدیک شود، قورباغه ماهی با یک حرکت سریع آن را صید می نماید.

یک شنبه 11 / 6 / 1390برچسب:, :: 21:44 ::  نويسنده : MOHAMMAD

اختاپوس دامبو (Dumbo octopus)

این اختاپوس در اعماق 500 الی 5000 متری دریاهای عمیق ،در نواحی قطبی زندگی می کند این حیوان دارای دو پره ی برآمده ی گوش مانند است.این اختاپوس ازکرم ها و سخت پوستان تغذیه می کند.

 

 

موش کور دماغ ستاره ایStar-nosed mole

موش کور دماغ ستاره ای در شرق کانادا و شمال شرقی ایالت متحده زندگی می کند.این حیوان معمولاً در زمین های پست و مرطوب بسر می برد و ازحشرات آبزی و نرم تنان تغذیه می کند.این موش کوردرزمستان کاملاً فعال است و می تواند در میان برف تونل حفر کند و دررود خانه مملو از برف شنا کند.

یک شنبه 11 / 6 / 1390برچسب:, :: 17:9 ::  نويسنده : MOHAMMAD
قورباغه

قورباغه پینوکیو، جانوری دوزیست از گونه ی بی‌دمان است، این قورباغه درختی زائده بلندی بر روی بینی اش دارد که در زمان فعالیت، به سمت بالا می رود و در زمان بی حرکتی به سمت پایین صورت قورباغه قرار می‌گیرد.

گمان می شود این قورباغه که به دلیل دماغ بلندش به پینوکیو شهرت یافته است از خانواده Litoria باشد که به قورباغه های درختی استرالیایی شناخته می شوند.

یک شنبه 10 / 6 / 1390برچسب:, :: 23:59 ::  نويسنده : MOHAMMAD

تكامل دندان‌هادر ماهي‌هاي گوشتخوار :

 

 به  راستي چرا و  چگونه ماهي‌هاي گوشتخوار افسانه‌اي (Piranha) كه در آب‌هاي آمريكاي جنوبي يافت

مي‌شوند، دندان‌دار شده‌اند؟ گروهي از محققان آرژانتيني، ونزوئلايي و آمريكايي با ارائه فسيلي از

استخوان‌هاي آرواره به اين سوال پاسخ داده‌اند.

 

 

اين سنگواره كه تاكنون ناشناخته مانده بود Megapiranha Paranesis نام دارد و فاصله بين ماهي‌هاي گوشتخوار وفامیل های گياهخوارشان را همچون پلي به هم پيوند مي‌دهد.ماهي‌هاي گوشتخوار امروزي داراي يك رديف دندان مثلثي شكل مانند تيغه‌هاي اره هستند، اما نزديك‌ترين خويشاوندانشان به نامPicus داراي دو رديف دندان مربعي شكل بوده‌اند كه احتمالا براي خوردن ميوه و دانه كاربرد داشته است.اين فسيل نشانگر الگويي ما بين اين دو گونه است و دندان‌هاي اين نمونه به شكل زيگزاگي رديف شده‌اند. اين موضوع نشان مي‌دهد دو رديف دندان ماهي‌هاي گياهخوار فشرده شده تا اين كه به شكل يك رديف در ماهي‌هاي گوشتخوار در آمده است. به نظر مي‌رسد دندان‌هاي رديف دوم به رديف اول منتقل شده و تغيير شكل داده‌اند.شايد Megapiranha يكي از مراحل مياني تكامل ماهي‌هاي گوشتخوار بوده‌اند. محققان براي يافتن جاي اين گونه فسيل شده در درخت تكاملي صدها نوع ماهي گوشتخوار امروزي و خويشاوندانشان را مورد بررسي قرار دادند.آنچه درباره اين گونه ماهي‌ها جالب به نظر مي‌رسد، خصوصيات منحصر به فردي است كه دندان‌هاي آنها دارد.هر يك از اين دندان‌ها مي‌تواند اطلاعات منحصر زيادي درباره نوع ماهي و خويشاوندان او در اختيار بگذارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد قرار گرفتن اين گونه فسيل شده در ميان ماهي‌هاي گوشتخوار و گياهخوار در درخت تكاملي منطقي باشد.اين فسيل در سال 1900ميلادي در تخته سنگ‌هاي رودخانه‌اي آمريكا كشف شد و تا به امروز مورد مطالعه قرار نگرفته بود. محققان معتقدند اين ماهي 8 تا 10 ميليون سال پيش در رودخانه Prana كه از كشور برزيل مي‌گذرد، زندگي مي‌كرد.مقايسه آرواره و دندان اين فسيل با گونه‌هاي امروزي نشان مي‌دهد اين ماهي حدود يك متر طول داشته، يعني 4 برابر ماهي‌هاي گوشتخوار امروزي بوده است. شايد اين ماهي يك رژيم غذايي متنوع داشته اگرچه به درستي مشخص نيست كه اين ماهي چه غذايي مي‌خورده است. معماي ديگري كه بدون جواب باقي مانده، اين است كه اين ماهي 7 دندان داشت در حالي كه ماهي‌هاي گوشتخوار امروزي 6 دندان دارند. شايد در طول دوران تكامل دو دندان يكي شده يا يك دندان كاملا از بين رفته است

 

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 3:4 ::  نويسنده : MOHAMMAD
دانش  - ارگونات‌ها از خویشاوندان اختاپوس‌ها هستند و صدفی که گونه ماده آن به خود متصل کرده، حتی ارسطو را کنجکاو کرده بود. اکنون مشخص شده که ارگونات با ذخیره هوا در این صدف، شناوری خود را در آب تنظیم می‌کند.

بهنوش خرم‌روز: ارگونات‌ها گونه‌ای از موجودات دریایی هستند که از خویشاوندان بسیار نزدیک اختاپوس ها محسوب می‌شوند. جنس ماده این موجود، دارای صدف است و مدت‌هاست که فایده این صدف برای این موجودات برای دانشمندان سوال‌ برانگیز شده است.

ارسطو، فیلسوف یونانی قرن‌ها پیش گفته بود که این موجودات از صدف خود مانند یک قایق استفاده می‌کنند. بالاخره برای دانشمندان روشن شد که چرا اختاپوس‌های ارگونات ماده صدف دارند و این صدف به چه دردشان می‌خورد. هر چند نظریه ارسطو را کاملا تایید نمی‌کند! پیش از این تصور می‌شد که ماده‌ها برای حفاظت از تخم‌هایشان،‌ صدف دارند.

‌جولیان فین و مارک نورمن در موزه ویکتوریا واقع در ملبورن، با تصویربرداری از این موجودات و آزاد کردن آن‌ها در عمق‌های مختلف، متوجه شده‌اند که این موجودات، با استفاده از صدف، هوا را می‌گیرند و یا آزاد می‌کنند و بدین طریق عمقی که در  آن حرکت می‌کنند را تنظیم می‌نمایند.

1. بیرون دادن صدف
در این تصویر، اختاپوس ماده به سطح آب آمده است و صدفش را رو به بیرون از آب گرفته و با صدفش دارد هوا می‌گیرد.

بیرون دادن صدف

2. چرخش
سپس،‌ صدف خود را می‌چرخاند، به نحوی که هوای گرفته شده درون صدف حبس شود.

چرخش

3. رفتن به عمق
سپس موجود ماده با استفاده از جریان‌های آب قوی که از اندام‌های قیفی‌شکل خود خارج می‌کند، به همراه صدف تنظیم خود به طرف پایین می‌رود.

رفتن به عمق

4. شناوری خنثی
در عمق 5 متری، هوای درون صدف،‌ در مقابل فشار آب،‌ نیروی رو به بالایی ایجاد می‌کند که دقیقا با وزن موجود برابری می‌کند. در این حالت او به صورتی خنثی در آب شناور می‌ماند و بدون این که زحمتی به خودش بدهد در آب حرکت می‌کند، نه پایین‌تر و نه بالاتر می‌رود.

شناوری خنثی

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 3:1 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 این شکارچی ترسناک با تولید نقاط نورانی در تاریکی‌های اقیانوس، شکار را به سوی خود جلب می‌کند و وقتی شکار به فاصله مناسب رسید، در میان دندان‌های بلند به دام می‌افتد و لحظه‌ای بعد کاملا بلعیده می‌شود.
 

وایپرفیش (افعی‌ماهی)، شکارچی ترسناک اعماق اقیانوس اطلس روش جالبی برای شکار دارد. در تاریکی اعماق اقیانوس، نقاط روشن روی پوست این ماهی که درواقع کلونی باکتری‌های نورافشان است، توجه شکار را جلب می‌کند و موجود بخت‌برگشته به‌سوی شکارچی حرکت می‌کند. افعی‌ماهی با دندان‌های بزرگش، شکار را نگه می‌دارد و در حرکت بعد، آن را به‌طور کامل می‌بلعد. برای مشاهده عکس بزرگ

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:50 ::  نويسنده : MOHAMMAD

سنگواره‌ها نشان می‌دهند میلیون‌ها سال از آغاز حیات روی زمین می‌گذرد و این در حالی است که جلوه‌های آن مرتب در حال تغییر و تکامل هستند. تکامل یا فرگشت به چگونگی این تغییرات در جانداران و علل سازگاری آنها با شرایط پیچیده زندگی و رقابت روی زمین می پردازد. بخشی از این تغییرات در باله‌ گونه‌های متعددی از ماهی‌های پرنده رخ داده که می‌تواند برای سازگاری بهتر آنها با محیط زیست و فرار از دندان تیز شکارچیان صورت گرفته باشد. روند تکامل در این ماهی‌ها از الگوهای متعددی تبعیت می‌کند.

 به نظر می‌رسد تکامل در این ماهی‌ها باید یک ابزار دفاعی برای فرار از صیادان متعدد مانند مرغ‌های ماهی‌خوار، کوسه‌ها، دسته ماهی‌های تن و آبزیانی مانند دلفین‌ها که در سطح شنا می‌کنند، باشد.

گروهی از محققان زیست‌شناس انجمن علمی لینیان با مطالعه نوعی از ماهی پرنده که باله‌های بزرگی دارد سمت به تمایز بیشتری در مراحل تکامل این گونه پی برده‌اند. شکل این باله‌ها تبعیت از الگوی پیچیده‌تری را در تکامل نشان می‌دهند.

 
ماهی‌هایی که 4 باله دارند، می‌توانند تا 400 متر روی سطح آب پرواز کنند و همزمان ارتفاع پرواز یا مسیر حرکت را تغییر دهند. گونه‌هایی که دو باله دارند، مسیر کوتاه‌تری را طی می‌کنند و اغلب این مسیر مستقیم است

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها
  • nobody
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شب آفتابی و آدرس exciting.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 557
بازدید کل : 10910
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

Alternative content